Oops! Sorry!!


This site doesn't support Internet Explorer. Please use a modern browser like Chrome, Firefox or Edge.

ONDERNEMERS MINI-CURSUS
Welkom Mini-Cursus
Probleem van Uitvoering
Doel formuleren
Gedrag formuleren
Weekritme bouwen
Aanbod: 1 ronde samen

Behaal steeds je bedrijfsdoelen

Wat is het probleem?

In deze video eerste een verdieping in wat het probleem eigenlijk is waarom we zo vaak onze doelen niet behalen. Bekijk de 4 grootste achterliggende varianten.

De inhoud van deze video:

  • Het probleem achter 'Doelen niet behalen'

  • Nieuwe gedragspatronen

  • Opdracht: Valkuil gedrag

  • Transcript

    Hi Ronald hier, vandaag wil ik eerst stilstaan bij ‘wat is het probleem nou eigenlijk? En dan bedoel ik het probleem achter ’Doelen niet behalen’. Nou daar gaan we. 1. Je hebt geen doel. Je weet eigenlijk niet goed wat je wil bereiken. Misschien wel ongeveer, maar niet wanneer je waar wilt staan met je bedrijf. Dit is alsof je je hebt ingeschreven voor een hardloopwedstrijd, maar je weet niet of dit de 10, 21 of 42km is. Ik ken ondernemers die vinden dat ‘het hebben van vrijheid’ een goed excuus om dan ook maar geen concreet plan te hebben.

     

    2. Je hebt geen plan over hoe je daar wilt komen. Een plan bestaat meestal uit 2 delen: eenmalige acties (dingen die je moeten kopen of regelen) en herhalende acties, wat je moet blijven doen om je doel te halen. Veel ondernemers hebben hiervoor geen vaste patronen.. Dat betekent dat je eraan moet denken. Ik moet vergeten om dit-dat te doen. Dan vergeet je het 3x en ga je opeens heel hard rennen. Maar zo werkt het niet. Consistentie wint het altijd van intensiteit

    (voor later: Kijk voor dit punt op youtube naar ‘the art of showing up’)

     

    3. Je legt geen verantwoording af. Dus als je het niet doet kom je ermee weg. Je hebt niet iemand of een team die je consequent houdt aan je eigen afspraken. En dan bedoel ik niet een coach of partner die af en toe meedenkt, maar meer zoals een personal trainer je ook de vervelende dingen laat doen. Elke keer opnieuw.

     

    4. Je leert niet. Hiermee bedoel ik dat alle analyses en feedback of jou en je bedrijf, zoals sterke/zwakke punten, heb je al vaker gehoord. Je weet het nu wel. Ik dit zelf de meest irritante, dat iemand tegen me zegt dat ik dit-dat eens zou moeten, terwijl ik ook wel weet dat ik dat zou moeten doen. Ach, je draait in rondjes

     

    Dit is het belangrijkste punt wat ik wil maken:

    Zoals Einstein al zei: “als je doet wat je steeds doet, krijg je wat je steeds krijgt. Dus om iets anders te krijgen moeten we iets anders gaan doen. Of zoals Goldsmith het zegt: ‘What got you here wont get you there. Oftewel hetgeen wat je tot hier gebracht heeft, is ook hetgeen wat je niet verder helpt!

     

    Dus we moeten nieuwe gewoontepatronen bouwen. De juiste nieuwe patronen!

    Wat zijn dan de juiste patronen? Nou diegene die je dichter bij je doel brengen.

    En dat is waar dit hele 1focus proces over gaat: het consistent uitvoeren van die gedragspatronen die de meeste impact hebben op je doel. Hoe je dat voor jouw geval vormgeeft gaan we het in de volgende video over hebben.

     

    Als afsluiting de opdracht van vandaag: wat is jouw valkuil-gedrag. Dus wat is hetgeen wat je (automatisch) doet, in plaats van hetgeen wat je eigenlijk zou moeten doen. Het is dit gedrag dat je verder groei belemmert. Hoe beter je dit weet en wanneer je dit doet, hoe beter we straks kunnen gaan vervangen met andere patronen. Neem echt even de tijd om dit op te schrijven! Ga niet door naar de volgende video als je dit niet gedaan hebt. Ik stuur je morgen wel een mail als reminder en een link naar de volgende video. Zie ik je dan!

    focus goal

    Wij helpen teams bij het behalen van
    hun belangrijkste doel, met 1FOCUS

    © 2022 1FOCUS. Alle rechten voorbehouden.